اطلاعاتی جامع در خصوص نمایشگاه سنگ ازمیر؛
با کشور ترکیه و شهر ازمیر بیشتر آشنا شویم

آشنایی با کشور ترکیه:
کشور ترکیه به پایتختی شهر آنکارا در چهارراه بالکان، قفقاز، خاورمیانه و شرق مدیترانه و میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و به لحاظ جغرافیایی از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است. این کشور از شمال به دریای سیاه، از شمال شرقی به گرجستان و ارمنستان، از شرق به جمهوری آذربایجان و ایران، از جنوب شرقی به عراق و سوریه، از جنوب غربی و غرب به دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی توسط یونان و بلغارستان محدود می شود. براساس آخرین آمار ترکیه با 783 هزار کیلومتر مربع وسعت بیش از 85 میلیون نفر جمعیت دارد که 93.4 درصد آنها در شهرهای بزرگ این کشور و 6.6 درصد نیز در روستاها ساکن هستند و استانبول، ازمیر، آنتالیا، آلانیا، بدروم، قونیه و وان از جمله شهرهای مهم ترکیه محسوب می شوند.

زبان رسمی مردم ترکیه ترکی است که رایج ترین گویش ترکی در جهان به شمار می رود. استفاده از گویش کردی کورمانجی، زبان عربی و چندین زبان دیگر هم در این کشور رایج است و معمولا در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، آنتالیا، بدروم، آنکارا و ازمیر زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد. واحد پولی کشور ترکیه لیر است که به طور معمول آن را با TL نشان می‌دهند.

آمار در خصوص اقتصاد ترکیه چه می گویند؟
اقتصاد ترکیه به دلیل داشتن موقعیت رقابتی در بخش های مختلف اقتصادی فعال است و مورد اعتماد سرمایه گذاران می باشد. رتبه اقتصادی ترکیه در سطح جهانی به لطف گام های محکمی که این کشور در رابطه با توسعه برداشته رو به رشد است و بخش خصوصی هم دارای جایگاه مهمی در حوزه اقتصادی است. در حال حاضر ترکیه به دلیل اقتصاد قوی خود با تولید ناخالص داخلی بالغ بر 736/000میلیارد دلار در رده هفدهم بزرگترین اقتصاد جهان قرار دارد و درصدد ارتقای این جایگاه است.

کشور ترکیه اخیرا از برنامه اقتصادی میان مدت سه ساله خود (2026 – 2024) رونمایی کرده که دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصد، صادرات سالیانه ۳0۲ میلیارد دلار، حجم واردات 414 میلیارد دلار، تورم 8.5 درصد، درآمد ناخالص ملی 1۳00 میلیارد دلار، درآمد سرانه سالانه شهروندان 14855 دلار، درآمد گردشگردی۷1 میلیارد دلار و ایجاد ۲ میلیون و ۷00 هزار اشتغال از جمله اهداف پیش بینی شده در این برنامه اقتصادی است.

در کشور ترکیه، استانبول با 9۳.۳ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داد و ازمیر با 12.82 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ همچنین در بخش واردات نیز استانبول با 153.98 میلیارد دلار رتبه اول را در دوره نه ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲0۲۳ داشته و کوجائلی با 13.93 میلیارد دلار، آنکارا با 1۳.1۳ میلیارد دلار، ازمیر با 9.85 میلیارد دلار و بورسا با 8.01 میلیارد دلار در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

درباره ازمیر:
شهر ازمیر پس از استانبول و آنکارا سومین شهر پرجمعیت ترکیه و دارای موقعیتی ممتاز به عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری است که در قسمت غربی آناتولی واقع شده و مرکز استانی به نام ازمیر می باشد. شهر ازمیر بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد و استان ازمیر با 12 هزار کیلومتر مربع وسعت حدود 4 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.

ازمیر دارای دومین بندر تجاری ترکیه جهت حمل و نقل دریایی و صادرات و واردات این کشور است و دومین صادرکننده پس از استانبول و چهارمین واردکننده عمده در ترکیه است؛ همچنین 90% از صادرات منطقه و تقریبا 20% از صادرات کشور ترکیه از طریق بندر آلسانچاک با ظرفیت بارگیری سالانه قریب به یک میلیون کانتینر انجام می شود. ازمیر دارای دو منطقه بزرگ آزاد تجاری، هجده شهرک صنعتی سازمان یافته، 4 پارک علم و فناوری و 4 بندر بین‌المللی کانتینری و بزرگترین فرودگاه داخلی ترکیه است و منطقه آزاد تجاری ازمیر با وسعت 5/7 کیلومترمربع در نوع خود یکی از مناطق تجاری بزرگ و مدرن ترکیه است.

سایت نمایشگاهی fuarizmir:
سایت نمایشگاهی fuarizmir به عنوان اولین نمایشگاه بین المللی ازمیر در ترکیه بود که به منظور پاسخگویی به پتانسیل روزافزون نمایشگاهی و ایجاد بستری شایسته جهت نمایشگاه های جهانی در 25 مارس 2015 تأسیس شد. این مجموعه نمایشگاهی در زمینی به مساحت 330 هزار مترمربع واقع شده که چهار سالن A، B، C و D به مساحت 23/500، 27/250، 16 هزار و 12 هزار مترمربع به صورت سرپوشیده در آن واقع شده و سالن B به عنوان بزرگترین سالن و سالن C نیز مرتفع ترین سالن محسوب می شود.

همچنین در مجموعه fuarizmir چهار اتاق سمینار با ظرفیت 180 نفر جهت برگزاری جلسات همزمان، 23 هزارمترمربع فضای باز جهت نصب غرفه، مجموعه آمفی تئاتر با ظرفیت 2050 نفر و محوطه نمایشگاهی به مساحت 20 هزار و 500 مترمربع برای کنسرت ها و فعالیت های نمایشی، 12 هزار مترمربع فضا برای فعالیت های نمایشگاهی، وجود پارکینگ ماشین با ظرفیت 2500 وسیله نقلیه به مساحت 93 هزار مترمربع و کافه و رستوران های متنوع در این مجموعه از جمله قسمت هایی است که به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان خدمات مختلفی ارائه می دهند.

بیست و نهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی ازمیر:
نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های ساختمانی ازمیر به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه ها در بخش سنگ‌های طبیعی در جهان، 29 فروردین لغایت 1 اردیبهشت 1403 (20 – 17 آوریل 2024) برای بیست و نهمین بار درهای خود را در مجموعه نمایشگاهی fuarizmir به روی تمام دنیا باز می‌کند.

از جمله سنگ های شناخته شده در این کشور می توان به مرمر، تراورتن، گرانیت، آندزیت و بازالت اشاره کرد که سالانه هزاران متخصص را از بالغ بر 100 کشور دنیا در شهر ساحلی ازمیر گردهم می آورد و استقبال گسترده ای از نمایشگاه صورت می گیرد. شرکت «فرجاد تجارت» به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه ها و همایش های داخلی و بین المللی، برگزار کننده پنج دوره گذشته پاویون ایران در نمایشگاه ازمیر بوده و با توجه به رضایت و استقبال گسترده فعالین صنعت سنگ کشورمان، امسال و با مجوز سازمان توسعه تجارت این شرکت برای ششمین بار پاویون ایران را در بیست و نهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی ازمیر و در سالن C مجموعه نمایشگاهی fuarizmir برگزار خواهد کرد.

گفتنی است که بهمن ماه سال 1402 شرکت فرجاد تجارت در نمایشگاه سنگ ویتوریا برزیل اقدام به برپایی اولین پاویون ایران با مجوز سازمان توسعه تجارت کرد که با توجه به برنامه ریزی های خوب انجام شده در این شرکت استقبال گسترده ای از پاویون ایران به عمل آمد و دستاوردهای مهمی نصیب فعالان حوزه سنگ کشور شد.