با اقتصاد ترکیه بیشتر آشنا شویم…
جایگاه قابل قبول اقتصاد ترکیه در حوزه بین المللی

اقتصاد کشور ترکیه به دلیل فعالیت های توسعه ای روزافزون در حوزه تجاری دارای جایگاه قابل قبولی است و یکی از پایگاه های مهم جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی فرجاد تجارت، اقتصاد کشور ترکیه به دلیل داشتن موقعیت رقابتی در بخش های مختلف اقتصادی فعال بوده و مورد اعتماد سرمایه گذاران می باشد و رتبه اقتصادی این کشور در سطح جهانی به لطف گام های محکمی که ترکیه در رابطه با توسعه برداشته همواره رو به رشد بوده و در این میان بخش خصوصی دارای جایگاه مهمی در حوزه اقتصادی است.

کشور ترکیه در حال حاضر به دلیل دارا بودن اقتصاد قوی خود با تولید ناخالص داخلی بالغ بر 736 هزار میلیارد دلار در رده هفدهم بزرگترین اقتصاد جهان قرار دارد و درصدد ارتقای این جایگاه برآمده و در این راستا اقدام به تدوین برنامه اقتصادی میان مدت سه ساله کرده است.

براساس این برنامه میان مدت (2026 – 2024) دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصد، صادرات سالیانه ۳0۲ میلیارد دلار، حجم واردات 414 میلیارد دلار، تورم 8.5 درصد، درآمد ناخالص ملی 1۳00 میلیارد دلار، درآمد سرانه سالانه شهروندان 14855 دلار، درآمد گردشگردی۷1 میلیارد دلار و ایجاد ۲ میلیون و ۷00 هزار اشتغال از جمله اهداف پیش بینی شده در این برنامه اقتصادی است.

گفتنی است که در کشور ترکیه، استانبول با 9۳.۳ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و ازمیر با 12.82 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ همچنین در بخش واردات نیز استانبول با 153.98 میلیارد دلار رتبه اول را در دوره نه ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲0۲۳ داشته و کوجائلی با 13.93 میلیارد دلار، آنکارا با 1۳.1۳ میلیارد دلار، ازمیر با 9.85 میلیارد دلار و بورسا با 8.01 میلیارد دلار در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ ساختمانی ازمیر 29 فروردین لغایت 1 اردیبهشت 1403 (20 – 17 آوریل 2024) در شهر ازمیر برگزار می شود و پاویون ایران برای ششمین بار با مجوز سازمان توسعه تجارت و توسط شرکت فرجاد تجارت با حضور فعالان صنعت سنگ ایران برپا می شود.