در فضایی به وسعت 120 هزار مترمربع؛
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ محلات/ نیم ور برگزار شد

 

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران، محلات/ نیم ور با حضور بیش از 500 شرکت مختلف در فضایی به وسعت 120 هزار مترمربع برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرجاد تجارت، آئین افتتاحیه این نمایشگاه روز سه شنبه 17 مهرماه با حضور دهقان دهنوی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مخلص‌الائمه استاندار مرکزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی، نماینده مردم شهرستان‌های محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل صمت استان مرکزی، ائمه جمعه شهرهای محلات و دلیجان و سایر مسئولان در سالن همایش های نمایشگاه سنگ نیم ور برگزار شد.

محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات سنگ از ۲۰۰ میلیون دلار کنونی به ۲ میلیارد دلار، گفت: توسعه در کشور تنها به همت صنعتگران رقم خواهد خورد و اگرچه برخی مشکلات از قبیل تحریم‌های داخلی وجود دارد اما معادن ثروت قابل توجه کشور است که مغفول مانده است. وی ادامه داد: در موضوع خام فروشی گاهی اوقات دچار افراط و تفریط می‌شویم. اگر بتوانیم ارزش افزوده بیشتری خلق کنیم، خام فروشی پدیده خوبی نیست اما چرا باید ثروت‌های موجود را به امید اینکه روزی بتوانیم فراوری بیشتری انجام دهیم، ذخیره کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقطه مطلوب ایجاد نمایشگاه سنگ در کشور افزود: با توجه به تغییراتی که در دنیای تولید و فناوری رخ می‌دهد، باید خیلی زود در این حوزه تمرکز کنیم. برای توسعه صادرات باید بتوانیم نوآوری کرده و در حوزه برندسازی کار کنیم. دهقان دهنوی تصریح کرد: کنسرسیوم روشی است برای اینکه بازارهای صادراتی جدیدی کشف شود. یکی از راهکارها ایجاد کنسرسیوم صادراتی است تا بتوانیم به این موضوع برسیم.

فرزاد مخلص‌الائمه، اساندار مرکزی در بخش دیگری از آئین افتتاحیه اظهار کرد: در بهار سال جاری نرخ بیکاری استان مرکزی به ۴.۸ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری در تاریخ نظام آمار و برنامه‌ریزی کشور است. وی با اشاره به رقم ۸.۵ درصدی نرخ بیکاری کشور در تابستان سال جاری، ادامه داد: این رقم بعد از دوران دفاع مقدس که توسعه کشور به طور جدی آغاز شد، بی‌سابقه است. در تابستان سال جاری نیز آمار بیکاری به رقم ۴.۳ رسید که در تاریخ کشور و استان مرکزی بی‌سابقه است.

استاندار استان مرکزی با اشاره به برنامه ویژه کشور برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیان کرد: در فضای کسب و کار شاخصی توسط اتاق بازرگانی ایران با تکیه بر چند مولفه اندازه گیری می‌شود و برای چندمین فصل پیاپی استان مرکزی رتبه اول کشور را کسب کرده که آن را به مساعدترین استان کشور برای کسب و کار تبدیل کرده است. مخلص‌الائمه با اشاره به فاصله موجود در فضای کسب و کار با شرایط مطلوب تصریح کرد: اگر به دنبال رفع ناکارآمدی هستیم باید موانع موجود و منشاء ناکارآمدی برطرف شود.

استاندار استان مرکزی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار معدن برای بهبود وضعیت آن اظهار کرد: ایجاد وزارت معدن و صنایع معدنی، راه برون رفت از این وضعیت است. شورای عالی نمی‌تواند جانشین ساختارهای پویا شود و موضوع باید از ریشه برطرف شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: معدنکاران استان مرکزی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده اند که ۳۵ درصد از آن متعلق به شهرستان محلات است. «محمد جلالی» با تاکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای رونق صنعت سنگ، اظهار کرد: محلات و دلیجان دو شهرستان کوچک از نظر جغرافیایی با جمعیت کم هستند اما در مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار هستند. وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولتی از نمایشگاه سنگ ایران ادامه داد: صدور سند پانزده هکتار اول نمایشگاه و تخصیص ۱۵ هکتار دوم به نمایشگاه ضروری است. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش معدنکاران این بوده که با بهره‌برداری از معدن، منابع طبیعی و محیط زیست حفظ شده و مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند. به دنبال پویایی و فعال‌تر شدن این صنعت هستیم. جلالی تصریح کرد: قانون جدیدی در ارتباط با معدن نیاز نیست بلکه انجام هم‌افزایی برای رفع تنگناها ضروری است. معدنکاران استان مرکزی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده اند که ۳۵ درصد از آن متعلق به شهرستان محلات است.

گفتنی است در این نمایشگاه برنامه های مختلفی از جمله چهارمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، یازدهمین جلسه تخصصی میز سنگ، کارگاه های آموزشی مختلف برگزار شد؛ همچنین نمایشگاه سنگ محلات/ نیم ور پذیرای هیئت های مختلف خارجی از کشورهای روسیه، پاکستان و ترکیه در نمایشگاه بود و تفاهم نامه های دوجانبه نیز به امضا رسید.