نشست خبری نمایشگاه سنگ مشهد برگزار شد؛

پتانسیل بزرگ استان خراسان رضوی در حوزه سنگ

 

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: چهارمین رتبه تولید سنگ و دومین رتبه سنگ‌های تزیینی در جهان متعلق به ایران است و ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن کشور مشغول به کار هستند.

«فرزین سلطانی» در نشست خبری سومین نمایشگاه سنگ مشهد ” نمایشگاه سنگ آسیای میانه” که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و رئیس خانه معدن، رئیس اداره معدن اداره کل صمت خراسان رضوی و مجری برگزار کننده این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تعداد پروانه‌های صادر شده معادن سنگ کشور دو هزار و ۱۱۲پروانه است و حدود ۷هزار واحد فرآوری سنگ در کشور وجود دارد. وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد تحت عنوان” نمایشگاه سنگ آسیای میانه” امسال برای سومین دوره متوالی برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، معرفی ظرفیت‌های سنگ کشور، افزایش صادرات غیر نفتی از شرق کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌المللی و افزایش سهم در تجارت بین‌المللی است.

این مقام مسئول افزود: تمرکز در حوزه صادراتی و جذب توریست و هیأت‌های تجاری خارجی یکی از راهبردهای گسترش صنعت سنگ در کشور است و با رایزنی‌های انجام شده توسط مجری برگزاری نمایشگاه سنگ آسیای میانه، امسال هیأت‌های تجاری کشورهای ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و چند کشور دیگر در نمایشگاه حاضر خواهند شد.

رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی سنگ کار بسیار خوبی است که می توانیم بضاعت استان را از این طریق به نمایش بگذاریم.

«غلامرضا نازپرور» ادامه داد: در حوزه سنگ دچار ضعف در ایران هستیم و این امر باعث شده جایگاه خوب گذشته را از دست بدهیم و الان ترکیه با سه میلیارد دلار صادرات سنگ پیشی گرفته در حالیکه وضعیت کشور در سنوات پیش بسیار بهتر بود و یکی از مشکلات در این زمینه آن است که تعداد واحدهای دارای استانداردهای جهانی بسیار کم است.

وی خاطرنشان ساخت: آشنا شدن بازارهای مصرف با سنگ های ساختمانی و آشنا شدن با بازارهای جهانی بخشی از اهداف مهم نمایشگاه است و با توجه به آنکه استان خراسان دارای تنوع اول سنگ ساختمانی می باشد می توانیم جایگاه خودمان را در کشور و دنیا باز کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: نمایشگاه سنگ مشهد در سالهای اخیر با همت شرکت فرجاد تجارت بسیار آبرومند در حال برگزاری است و اکنون نمایشگاه تخصصی سنگ به شکل باعظمتی اجرا می شود.

«حسین نکاحی» افزود: استان خراسان دارای بخش معدن است و بخش مهمی از اقتصاد را به دوش می‌کشد ولی حمایت از بخش معدن بسیار ضعیف است هرچند در سالهای اخیر سازمان صمت تلاش زیادی کردند اما هنوز راه زیادی داریم تا اهداف اصلی محقق شود.

وی خاطرنشان ساخت: موضوع صدور خدمات فنی مهندسی سالهاست که مغفول مانده و در این بخش استان خراسان و شرق کشور توانمندی های بسیار خوبی دارد و موضوع صدور خدمات فنی مهندسی عنوان بسیار مهمی است که اگر در این نمایشگاه دیده شود سرعت پیشرفت را بسیار زیاد خواهد کرد.

نکاحی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی معدن خراسان هم اکنون نزدیک به چهار هزار نفر عضو دارد و در سطح کشور نزدیک به پانزده درصد اعضای نظام مهندسی کل کشور در استان خراسان هستند و تقریبا در تمام معادن و تمام پروژه های بزرگ کشور اعضای ما حضور دارند اما متاسفانه بسیاری از آنها در سایر استان ها مشغول فعالیت هستند.